Oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS heeft op 26 juni 2026 tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona verklaard dat onderwijs tijdens de pandemie "geen prioriteit" had voor het kabinet. Ze benadrukte dat het niet zo was dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden, maar dat de meeste aandacht uitging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen.
"Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis," aldus Luijckx volgens berichten. De uitspraken onderstrepen de vermeende verwaarlozing van de onderwijssector tijdens de coronacrisis.
De enquêtecommissie onderzoekt het beleid van het kabinet tijdens de pandemie, waarbij ook de impact op het onderwijs wordt meegenomen.





