Het kabinet heeft op 26 juni 2026 aangekondigd dat uiterlijk eind 2027 weer kleine hoeveelheden stikstof mogen worden uitgestoten bij projecten. Momenteel ligt de grens voor een stikstofvergunning zo laag dat vrijwel elke uitstoot vergunningplichtig is, waardoor veel projecten en evenementen niet doorgaan.
Door de zogeheten rekenkundige ondergrens te verhogen, komen kleine emissies vrij van vergunningplicht. Dit is onderdeel van het stikstofpakket om ruimte te creëren voor economische activiteiten.
Het kabinet verwacht dat vooral PAS-melders (boeren die eerder alleen melding hoefden te doen) en bouwprojecten voor woningen en infrastructuur hiervan profiteren. Mocht de grens eerder omhoog kunnen, dan zal het kabinet dat doen.






