Ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk heeft de frikandel en plakjes ham van het menu in het restaurant geschrapt, als onderdeel van een 'gezonde balans'. Dit leidde tot onrust onder het personeel, zo blijkt uit een bericht van 24 juni 2026.
Het ziekenhuisbestuur besloot deze producten, die als minder gezond worden beschouwd, niet langer aan te bieden om een gezonder voedingsaanbod te creëren voor zowel patiënten als medewerkers. De wijziging heeft bij sommige personeelsleden tot ontevredenheid geleid, omdat zij waarde hechtten aan de beschikbaarheid van deze snacks.
Het bericht geeft geen verdere bijzonderheden over de omvang van de onrust of een mogelijke reactie van de ziekenhuisleiding.


