De installatie van warmtepompen in het Verenigd Koninkrijk stagneert na het verminderen van overheidssubsidies, waarschuwt het Klimaatcomité. Bijna een vijfde van de uitstoot van het land komt van het verwarmen van woningen. De overheid wil dat huishoudens overstappen van gasgestookte cv-ketels naar warmtepompen, die werken op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.

Voor de meeste huishoudens zijn warmtepompen echter te duur. De Boiler Upgrade Scheme biedt een subsidie van 7.500 pond, maar blijft nog meer dan 2.500 pond aan eigen kosten. Ook is de ECO-regeling stopgezet die warmtepompen volledig financierde voor lagere-inkomensgroepen. Het comité meldde dat 30.000 woningen gebrekkige isolatie kregen onder dat programma.

Experts pleiten voor een nieuwe subsidie en lagere gebruikskosten. Bean Beanland, voormalig directeur van de Heat Pump Association, vergelijkt de overstap met eerdere transities zoals stromend water en centrale verwarming. Het VK heeft een van de hoogste elektriciteitstarieven van Europa door netinvesteringen en energieheffingen.