Een motoragent in de regio Twente heeft systematisch geld afgeperst van vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa, zo blijkt uit een onderzoek dat op 24 juni 2026 is gepubliceerd. De agent stopte vrachtwagenchauffeurs en dwong hen mee te gaan naar een pinautomaat in Oldenzaal, waar zij geld moesten opnemen dat hij vervolgens in eigen zak stak.

De eerste melding van het wangedrag kwam op 15 september 2023, toen een burger tegen een politiecollega vertelde dat hij een 'onderbuikgevoel' had bij het gedrag van de agent. Op dezelfde dag werd de agent gezien terwijl hij een chauffeur meenam naar een pinautomaat en geld opeiste. Het onderzoek bevestigde later een patroon van soortgelijke incidenten.

De agent riskeert nu disciplinaire en strafrechtelijke maatregelen wegens machtsmisbruik. De zaak heeft zorgen doen rijzen over de integriteit van de politie en de kwetsbaarheid van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in Nederland.