De Amerikaanse president Donald Trump heeft op 26 juni 2026 opnieuw gedreigd met 100% invoerheffingen op producten uit landen die een digitale dienstenbelasting heffen op Amerikaanse technologiebedrijven. De dreiging doet een langlopend handelsconflict met Europese landen die dergelijke belastingen hebben ingevoerd, herleven.
In een verklaring vanuit het Witte Huis waarschuwde Trump dat hij zal terugslaan tegen elk land dat Amerikaanse techgiganten belast, en noemde de maatregelen oneerlijk. De president heeft eerder soortgelijke dreigementen geuit, maar daadwerkelijke tarieven werden meerdere keren door de rechter geblokkeerd.
De nieuwste uitspraken zijn gericht op Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, die digitale dienstenbelastingen bespreken of al hebben ingevoerd. Trumps verklaring vergroot de kans op een nieuwe handelsoorlog, net wanneer de wereldeconomie zich herstelt.






