Tienduizenden Amerikanen hebben zich aangesloten bij Nederlandse supporters om het Nederlands elftal aan te moedigen, zo blijkt uit berichten van 24 juni 2026. In de Texaanse steden Dallas en Houston trokken grote groepen inwoners oranje kleding aan en vierden feest samen met overgekomen fans uit Nederland.

Het fenomeen zal naar verwachting aanhouden op donderdag 25 juni 2026, wanneer Oranje in Kansas City speelt. De wedstrijd begint om 01.00 uur Nederlandse tijd op vrijdag.

De Amerikaanse fans noemen uiteenlopende redenen voor hun plotselinge enthousiasme voor Oranje. Velen voelen zich aangetrokken tot de aanvallende speelstijl, de feestelijke sfeer, of simpelweg omdat Nederland een populaire Europese bestemming is. Het beeld van lokaal oranje-geklede supporters verrast zelfs Nederlandse fans, die gewend zijn dat hun kleuren in het buitenland vooral door expats worden gedragen.