Het stationsgebied van Emmen is per 24 juni 2026 niet langer aangemerkt als veiligheidsrisicogebied. De gemeente beëindigt de maatregel na een proefperiode van zes maanden waarin de politie preventief mocht fouilleren.

Volgens de lokale autoriteiten leverden de fouilleeracties nagenoeg niets op. “De opbrengst van de fouilleeracties was vrijwel nul,” aldus een woordvoerder. Ook deden zich in die periode nauwelijks ernstige incidenten voor in het gebied.

De maatregel was in december 2025 ingesteld om geweld en drugscriminaliteit tegen te gaan. Het vervallen ervan betekent dat agenten in het stationsgebied niet langer zonder concrete verdenking mogen doorzoeken.