Op 24 juni 2026 hebben twee lokale politieke partijen in Sittard, Stadspartij Sittard-Geleen en JA21, opgeroepen tot een fietsverbod in het centrum tijdens winkeltijden. Ze stellen dat fietsers een gevaar vormen voor voetgangers en dat mensen 'van de sokken worden gereden'.

Het voorstel houdt in dat fietsers in het centrum moeten afstappen wanneer de winkels open zijn, vergelijkbaar met bestaande regels in Heerlen en Weert. Volgens de partijen zou deze maatregel de veiligheid verbeteren en het winkelgebied aantrekkelijker maken.

Er is nog geen besluit genomen, maar de oproep zal naar verwachting leiden tot discussie onder inwoners en winkeliers.