De salderingsregeling voor zonnepanelen stopt in 2027, wat betekent dat zonnepaneeleigenaren er volgens experts verstandig aan doen om meer van hun opgewekte stroom zelf te gebruiken. Zelf gebruiken levert dan meer op dan terugleveren, omdat de terugleververgoedingen vaak laag zijn.
Zonnepaneelbezitters hebben veel vragen over het einde van de regeling, bijvoorbeeld of ze hun panelen beter van het dak kunnen halen. Experts adviseren om de panelen te houden, maar het stroomverbruik aan te passen, bijvoorbeeld door apparaten te gebruiken tijdens zonnige uren of te investeren in een thuisbatterij.
Vanaf 2027 kunnen huishoudens de stroom die ze terugleveren niet meer een-op-een wegstrepen tegen hun eigen verbruik. Dit heeft gevolgen voor de terugverdientijd van zonnepanelen, waardoor het belangrijk wordt om het eigen verbruik te optimaliseren.






