Nederland krijgt dinsdagavond 24 juni 2026 te maken met een uitzonderlijk hoge stroomprijs, meldt de netbeheerder. De extreme hitte en het massale gebruik van airco’s zorgen voor een piek in de vraag, terwijl het aanbod van wind- en zonne-energie beperkt is.
Omdat de zon ondergaat valt zonnestroom weg, en door weinig wind draaien windmolens minder. De stroomvoorziening moet dan worden aangevuld met gascentrales en dure import, wat de prijs opdrijft. De netbeheerder zegt dat de situatie beheersbaar is en er geen stroomuitval dreigt.
Consumenten wordt geadviseerd om grootverbruik zoals wassen of laden van de elektrische auto uit te stellen tot na de piek. De hoge prijs geldt naar verwachting een aantal uren.


