Op 23 juni 2026 veroordeelde het Spaanse Hooggerechtshof oud-minister van Transport José Luis Ábalos tot ruim 24 jaar gevangenisstraf voor zijn rol in een corruptieschandaal rond mondkapjescontracten tijdens de vroege coronapandemie.
Zijn adviseur Koldo García kreeg eveneens een forse celstraf. Het tweetal had miljoenen euro's aan overheidsopdrachten doorgesluisd naar een bedrijf van een bevriende zakenman.
De ondernemer hoeft niet de gevangenis in, aldus de uitspraak.
