Bondscoach Ståle Solbakken van Noorwegen heeft zijn beslissing verdedigd om sterspelers Erling Haaland en Martin Ødegaard te sparen voor het laatste groepsduel op het WK tegen Frankrijk. Zonder het duo en een aantal andere basisspelers verloor zijn ploeg op 26 juni 2026 in Foxborough met 4-1.
Solbakken zei geen spijt te hebben van het buiten de selectie laten van de sleutelspelers en noemde het een logische keuze. De nederlaag betekende de uitschakeling van Noorwegen, dat laatste werd in zijn groep.
Haaland en Ødegaard waren eerder van groot belang voor Noorwegen, maar Solbakken gaf prioriteit aan hun fitheid en gezondheid op lange termijn boven kans op een resultaat in een wedstrijd die de groepsstand niet zou veranderen. De keuze van de coach heeft kritiek opgeleverd van fans en analisten, maar hij blijft bij zijn redenering.






