Het nieuwe college in de gemeente Eersel, bestaande uit CDA, VVD en Eersel Voor Morgen, maakte op 24 juni 2026 bekend dat het de onroerendzaakbelasting (OZB) in vier jaar tijd met in totaal 74 procent wil verhogen.
Volgens het voorstel van het college zouden woningeigenaren in 2030 gemiddeld 261 euro per jaar meer betalen dan nu. De verhoging is bedoeld om de financiële behoeften van de gemeente in de komende jaren aan te pakken.
Het plan trekt aandacht vanwege de aanzienlijke procentuele stijging, die een substantiële extra last voor lokale huiseigenaren zou betekenen. Het college heeft nog niet gedetailleerd hoe de extra inkomsten zullen worden besteed.


