In een op 24 juni 2026 gepubliceerd opiniestuk vraagt commentator Luuk van Dijk zich af of de wijdverbreide angst voor de Aziatische hoornaar terecht is. Het artikel stelt dat de wesp steeds vaker als een oprukkende monsterwesp wordt neergezet, maar van Dijk betwijfelt of de paniek evenredig is.
Van Dijk betoogt dat de berichtgeving onnodige angst aanwakkert. Hij wijst erop dat de Aziatische hoornaar weliswaar een exoot is die zich in Nederland verspreidt, maar dat de werkelijke bedreiging mogelijk wordt overdreven. Het stuk roept op tot een meer genuanceerde houding ten opzichte van het insect.


