Op 23 juni 2026 hebben lokale gemeenten in Nederland aanvullende maatregelen genomen in verband met de aanhoudende hittegolf, als aanvulling op het Nationaal Hitteplan en de code oranje die vanaf woensdag van kracht wordt.
Het Nationaal Hitteplan was al van kracht, en code oranje—een zware weerswaarschuwing—geldt vanaf woensdag. Verschillende gemeenten hebben lokale aanpassingen doorgevoerd, zoals het vroeger ophalen van vuilnis en het eerder sluiten van markten, om inwoners en werknemers tegen de extreme hitte te beschermen.
De maatregelen zijn bedoeld om blootstelling aan hitte te verminderen en ervoor te zorgen dat essentiële diensten veilig doorgaan tijdens de piek van de hittegolf. De autoriteiten roepen inwoners op om gehydrateerd te blijven en zware buitenactiviteiten tijdens de heetste uren van de dag te vermijden.
