Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer verklaarde op 24 juni 2026 voor de parlementaire enquêtecommissie corona dat het kabinet 'zonder twijfel' kinderrechten heeft geschonden tijdens de coronapandemie, onder meer door de scholen te sluiten. Ze zei verbijsterd te zijn over de argumentatie van de overheid.

Kalverboer benadrukte de negatieve gevolgen van schoolsluitingen voor onderwijs en welzijn van kinderen. Ze vond dat de belangen van kinderen onvoldoende waren meegewogen bij het beleid.

De enquêtecommissie onderzoekt het coronabeleid van het kabinet. De uitspraken van Kalverboer dragen bij aan de kritiek op de balans tussen volksgezondheid en grondrechten.