Israëlische militairen hebben op 23 juni 2026 twee mannen doodgeschoten in Zuid-Libanon, zo bevestigen autoriteiten aan beide zijden. Het incident vond plaats na een periode van relatieve rust langs de grens.
Het Israëlische leger verklaarde dat de twee mannen strijders waren van de door Iran gesteunde militante groep Hezbollah. Volgens het leger naderden zij de grensafscheiding, waarna de militairen het vuur openden.
Hezbollah veroordeelde de dodingen echter als een schending van het bestaande staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon. De groep stelt dat de mannen ongewapend waren en geen dreiging vormden op het moment van de schietpartij.
De wederzijdse beschuldigingen verhogen de spanning langs de onrustige grensstreek, waar ondanks een door de VN bemiddelde wapenstilstand regelmatig incidenten plaatsvinden. Nadere bijzonderheden over de identiteit van de slachtoffers zijn niet bekendgemaakt.