De Iraanse bondscoach Amir Ghalenoei heeft de Verenigde Staten ervan beschuldigd zijn ploeg “zeer oneerlijk” te behandelen tijdens het WK 2026 en FIFA-voorzitter Gianni Infantino opgeroepen om op te treden tegen de mede-gastheer. Na een dramatisch gelijkspel (1-1) tegen Egypte in Seattle op 27 juni 2026 drong Ghalenoei er bij Infantino op aan om te voorkomen dat teams in de toekomst op dezelfde manier worden behandeld.
Iran miste een kans op een historische eerste deelname aan de knock-outfase toen een goal van Shoja Khalilzadeh in de blessuretijd werd afgekeurd wegens buitenspel en Saeid Ezatolah de bal tegen de lat kopte. De coach had zijn ploeg voor de wedstrijd al de “meest onderdrukte” van het WK genoemd.
Ghalenoei erkende dat Infantino de Iraanse kleedkamer bezocht na de openingswedstrijd tegen Nieuw-Zeeland en zei: “jullie zijn sterker dan alles”. Maar de inspanningen van de FIFA-president hadden volgens hem geen tastbare verandering gebracht. “Ik weet dat meneer Infantino zijn best heeft gedaan om de problemen zoveel mogelijk te beperken, maar de gastheer was niet goed voor ons”, zei Ghalenoei.
Iraans aanvoerder Mehdi Taremi bekritiseerde eveneens de opstelling van de FIFA en wees erop dat elf hoge functionarissen van de Iraanse bond de toegang tot de Verenigde Staten was geweigerd voor het toernooi. De klachten van Iran voegen spanning toe aan de toch al gespannen relatie tussen beide landen tijdens het WK.






