Florida heeft het omstreden detentiecentrum 'Alligator Alcatraz' voor ongedocumenteerde migranten gesloten, een jaar na de opening. Gouverneur Ron DeSantis kondigde de sluiting aan op 25 juni 2026, en verklaarde dat de faciliteit haar doel had vervuld en niet langer nodig was als noodopvang.
Alle gedetineerden zijn overgebracht naar andere locaties of gedeporteerd, aldus DeSantis. Hij stelde dat het afgelopen jaar ongeveer 20.000 mensen door het centrum zijn gegaan, onder wie enkele veroordeelden voor ernstige misdrijven zoals verkrachting en moord. 'Het lijdt geen twijfel dat deze missie de staat Florida veiliger heeft gemaakt', zei hij, met de Amerikaanse grens-tsaar Tom Homan naast zich.
De bijnaam 'Alligator Alcatraz' verwees naar de alligators in de omgeving, die ontsnappingspogingen ontmoedigden, en de beruchte voormalige gevangenis Alcatraz. Mensenrechtengroeperingen hadden herhaaldelijk kritiek geuit op de leefomstandigheden in het centrum, dat was gebouwd om mensen zonder papieren vast te houden.





