Een 40-jarige Duitse arts, geïdentificeerd als Johannes M., heeft op 25 juni 2026 in de rechtbank van Berlijn bekend twaalf terminaal zieke patiënten te hebben gedood. De bekentenis volgt enkele weken nadat aanklagers afgeluisterde gesprekken met zijn vrouw afspeelden, waarin hij zei ‘verantwoordelijk voor hun dood’ te zijn, maar geen moordenaar.

M. wordt beschuldigd van de moord op vijftien personen – twaalf vrouwen en drie mannen tussen 25 en 87 jaar – in de periode september 2021 tot juli 2024. Justitie vermoedt dat er meer slachtoffers zijn. Het proces begon in juli 2025.

De arts zou patiënten dodelijke medicijncocktails hebben toegediend en soms brand hebben gesticht om de misdaden te verhullen. In zijn verklaring betuigde M. diep berouw en zei dat hij tot inzichten was gekomen die tot een bekentenis leidden. Volgens NU.nl verklaarde hij dat hij op eigen initiatief ‘patiënten uit hun lijden wilde verlossen’.