Drinkwaterbedrijven in Nederland melden een recordhoog drinkwaterverbruik als gevolg van de extreme hitte van de afgelopen dagen, zo bleek uit verklaringen op 26 juni 2026. De regionale leveranciers Vitens en Oasen hebben in hun verzorgingsgebieden een nooit eerder gemeten gebruik vastgesteld.

De vereniging van waterbedrijven Vewin zegt geen landelijk overzicht bij te houden van het verbruik, maar individuele bedrijven merken de gevolgen van de aanhoudende warmte. Verdere details over consumptieniveaus of eventuele maatregelen werden niet gegeven.