Columniste Eva Vriend schreef op 24 juni 2026 in De Stentor dat leraren meer verdienen dan de traditionele eindelaarsgeschenken van een bloem of een doos Merci. Na het geven van één gastles concludeerde ze dat het werk van leraren wordt ondergewaardeerd.

Vriend betoogde dat de samenleving meer waardering moet tonen voor onderwijzers, wier bijdragen verder gaan dan het klaslokaal. Ze riep op tot een bredere discussie over hoe leraren beter beloond kunnen worden voor hun inspanningen.

De column weerspiegelt aanhoudende debatten over lerarensalarissen en erkenning in Nederland, al stelde Vriend geen concrete alternatieven voor de huidige geschenkcultuur voor.