De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zei op 28 juni 2026 tijdens een bezoek aan Irak dat Iran verantwoordelijk blijft voor de Straat van Hormuz. Zijn uitspraken komen in het kader van een voorlopig akkoord met de Verenigde Staten dat de strategische zeestraat open moet houden, maar de afgelopen dagen werden opnieuw aanvallen op schepen gemeld.
Araghchi gaf geen details over de aard van de aanvallen of wie erachter zou kunnen zitten. De Straat van Hormuz is een cruciale doorgang voor de wereldwijde oliehandel. Elke verstoring kan de energiemarkten wereldwijd beïnvloeden.
Het voorlopige akkoord tussen Iran en de Verenigde Staten was bedoeld om de spanning te verminderen en de vrije doorvaart te waarborgen. De gerapporteerde aanvallen bedreigen echter de fragiele overeenkomst.





