Ondanks landelijke inspanningen van het Offensief Tegen Explosies (OTE) is het aantal explosies in Amsterdam niet gedaald, blijkt uit politiecijfers. Afgelopen weekend vonden twee incidenten plaats: een explosie op klaarlichte dag in de Ombilinstraat en een ontploffing bij een garagebox in de Barentszstraat in de nacht van zondag op maandag.
Het OTE-initiatief heeft als doel het aantal explosies landelijk terug te dringen, maar uit politiegegevens blijkt dat vaak piepjonge bommenleggers nog volop actief zijn in de hoofdstad. De incidenten tonen de aanhoudende uitdaging voor de politie.
Over gewonden of aanhoudingen in verband met de twee recente explosies is niets gemeld. Het onderzoek loopt nog.
