Het Antwerpse stedelijk secundair onderwijs verliest 52 voltijdse personeelsleden door besparingen van de Vlaamse regering. Dat bevestigde Onderwijsschepen Nabilla Ait Daoud (N-VA) op 25 juni 2026 in de gemeenteraadscommissie, naar aanleiding van een vraag van Groen-gemeenteraadslid Marij Preneel.

De oppositie reageert scherp op de maatregel. Preneel noemt het 'onbegrijpelijk' en stelt dat 'de minister en de schepen spelen met de toekomst van duizenden jongeren in onze stad. Er zal ongelooflijk veel talent verloren gaan.' De Vlaamse besparingen dwingen de stad tot deze ingreep, maar verdere details over welke scholen of vakken worden getroffen, zijn nog niet bekend.

Deze ontwikkeling versterkt de bezorgdheid over de onderwijskwaliteit en middelen in Antwerpen, nu de stad de gevolgen van provinciale budgettaire beperkingen op haar scholen ervaart.