Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel vanwege corruptie bij de inkoop van mondkapjes tijdens de COVID-19-pandemie. De rechtbank achtte hem schuldig aan omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
Zijn voormalige assistent en chauffeur Koldo García was ook betrokken bij de fraude. De zaak draaide om onregelmatigheden in contracten voor mondkapjes, met steekpenningen en opgeblazen prijzen. Het vonnis wordt gezien als een belangrijke mijlpaal in de strijd tegen corruptie in Spanje.


